ECOXTRM - Extrem ecodriving





Sammanfattning

Ecodriving minskar bilens bränsleförbrukning och  miljöbelastning mycket om man gör rätt. De mer kända metoderna är dock dåligt kopplade till verklighetens fysik och bilens/motorns egenskaper.

I korthet går ecodriving värd namnet ut på att inte omvandla mer bensin till fysiskt arbete än vad som faktiskt behövs för färden, under det att motorn ges de bästa förutsättningarna att arbeta effektivt. De flesta bilister är mycket långt från att uppnå detta!

Jag har själv gång på gång blivit förbluffad över resultaten allt eftersom jag finslipat körtekniken, vilket i skrivande stund  är en halvering av en normal förbrukning hos den bilmodell jag kör ca 30.000 km om året.

Ecodriving är en både rolig och lönsam hobby. Väger man in miljöbelastningen för tillverkningen av en ny bil hjälper varken katalysatorer, variabla kamaxlar eller ens hybriddrift, den sanna "miljöbilen" är faktiskt en gammal bil med frisk motor och avancerad körteknik. (den bittra sanningen är dock att ingen bil kan vara miljövänlig, bara mer eller mindre miljöskadlig)



Mer läsning på denna sajt:

Mer om effektiv ecodriving - Irrläran och de fungerande metoderna

Kolvlobotomi - Hur man skär bort hälften av kolvarna och 10-15% från bensinnotan (experiment från 2011)

Spökplumpen - En 40-årig "fyralitersbil" (eller "hur man kör en Saab 96 V4 på 0,39 liter milen")

Länkar till andra sajter och forum:

Wikipedia - Brake Specific Fuel Consumption
Wikipedia - Fuel efficiency
Wikipedia - Energy-efficient driving

http://www.mahle.com/mahle/en/news-and-press/press-releases/the-future-is-in-downsizing.jsp
http://www.greencarcongress.com/2007/09/mahle-highlight.html

Ecomodder.com forum

Reflections on the sweet spot