ECOXTRM - Extrem ecodriving



(sidan är under uppbyggnad - 2016-07-xx)
 
TILLBAKA till index


Spökplumpen, en fyralitersbil med 1960-talsteknik

Saab 96 V4 är en svensk klassiker med anor från slutet av 1940-talet. Med en form inspirerad av flygplansaerodynamik borde de gamla Saabarna vara extremt bränslesnåla för sin tid, men vid en närmare granskning är karossformen långt ifrån optimal. Ända in mot senare delen av 60-talet var det rökpuffande törstiga tvåtaktsmotorer som gällde. När Fords fyrtakts V4 gjorde entré 1967 sjönk förbrukningen och bilen fick för tiden vettiga prestanda. Ytterligare drygt tio år senare var det mesta oförändrat och modellen gick mot sitt slut. Fyrväxlad låda och höga motorvarv gjorde inte direkt mirakel åt bränsleförbrukning, ljudnivå och motorernas livslängd. De flesta ägare av Saab V4 är vana vid en bränsleförbrukning på 7-9 liter per 100 km.



När jag köpte Spökplumpen omkring 2010 var det med enkel tågbiljett, pengar i handen, dåligt väder och allt för mycket positiva känslor för modellen. Jag fick skrot till överpris. Till en början körde jag som folk gör mest, med undantag för en lägre marschfart på omkring 90 km/h, vilket kändes som en hastighet motorn trivdes med. Förbrukningen var då omkring åtta liter per 100km. (i fortsättningen benämnt "L100")  Bilen var ganska anskrämlig till sitt yttre, med knottrigt persikogul "lack" i dåligt skick. Det blev en hel del reparationer, många mil och med tiden två motorbyten. Min nu tredje motor tycks vara i mycket bra skick och har inte visat tecken på att ge upp som sina föregångare.

Natural Lowrider by cementsäckar och kakelplattor...

För några år sedan började jag intressera mig för ecodriving och inledde min nya hobby med DWB-tekniken, d.v.s. att planera körningen och läsa av övrig trafik som om bromsarna vore trasiga. (Driving Without Brakes) Jag sänkte också min maxfart från 90 till 80 km/h i hopp om att få en mer långlivad motor. Bränsleförbrukningen sjönk, först från åtta L100 till sju, därefter ner till sex. Här tycktes minskningen plana ut, hur hårt jag än kämpade. Efter att ha läst på ett webbforum (tror det var Ecomodder.com) om vinsten att stänga av motorn medan man rullar lade jag detta till min körstil och förbrukningen sjönk på nytt. Efter installation av en hembyggd reläbox och två knappar för start/stopp på växelspaken blev det bekvämt att driva körtekniken ännu längre. Ganska snart kom jag ner till magiska L100 = 5, alltså halvlitern milen. Ytterligare finslipning av körtekniken ledde så småningom fram till att jag nådde under den sanslöst låga fyralitersgränsen.




2016-06-28

I skrivande stund (juli 2016) har jag inte bara upprepat förra sommarens rekord på omkring 4,1 utan gjorde denna nivå till något jag klarar att reproducera gång på gång med ganska små variationer. Två gånger har jag lyckats nå under fyralitersnivån och min körjournal är så pass noggrann att jag vågar lita på resultatet. -Jag kör min 40 år gamla skrothög på fyra deciliter milen!

Vid några tillfällen har jag kört moderna bilar med min extrema teknik så långt bilarnas motorsystem tillåter det. Varje gång har det gett en tydlig bekräftelse på att mina metoder fungerar mycket bra. Moderna bilar är dock av olika skäl svåra att köra riktigt effektivt och de gamla Saabarna är har en i bilen unik fördel med sitt fantastiska frihjul som underlättar rullning och motorns start/stopp utan att man behöver röra kopplingspedalen.


Så här går det till:

De gamla Saabarnas frihjul är en av nycklarna till relativt bekväm ecodriving av den högre skolan.


Körjournal



Start-stopp





TILLBAKA till index